Het genre true crime – waar gebeurde misdaadverhalen – is razend populair. Vooral als de slachtoffers kinderen of jonge, aantrekkelijke vrouwen zijn. De kritiek zwelt aan, ziet Sabeth Snijders: leed wordt opgerakeld als entertainment. Bovendien: wie verdient er geld aan?
1 month Ago
Amerikaanse media zijn dol op vermiste kinderen en vrouwen. Zeker als die laatste jong en aantrekkelijk zijn. Op politieke rellen, natuurrampen en celebrity-roddels na, krijgt weinig méér aandacht.
Lezers kunnen er vaak geen genoeg van krijgen. Ook in het populaire true crime genre leveren dode of vermiste vrouwen geregeld clickbait op. Toch kwam het voor Hollywoodster Anna Kendrick als een verrassing dat er zoveel geld werd verdiend aan haar op waar gebeurde feiten gebaseerde Netflix-film Woman Of The Hour , over slachtoffers van seriemoordenaar Rodney Alcala.
Dat vertelde ze recentelijk in de populaire true crime-podcast Crime Junkie . Kendrick is producent, regisseur en hoofdrolspeelster van de film die al drie weken in de top-5 staat van de streamingdienst in Nederland. Netflix kocht de film na een biedingsstrijd op het filmfestival van Toronto; de streamer wist wél waar zijn abonnees naar snakken.
In true crime staan echt gebeurde misdaden centraal – vooral moorden, zoals in Woman of The Hour . Research wordt vermengd met intieme details en het geheel in een spannend narratief gegoten. Die combinatie is niet nieuw – denk aan Truman Capotes In Cold Blood (1966), of als je het genre breed interpreteert Shakspeare’s Richard III .
Maar het genre kreeg een immense boost in 2014 door de misdaadpodcast Serial . Ook op streamingdiensten floreren true crime-films en -series. Met de hausse zwol de kritiek aan.
Zo blijkt uit onderzoek naar enkele populaire Amerikaanse c.
Copyright @ 2024 IBRA Digital