‘Widow Clicquot’: leven, maar vooral liefde van de ‘grande dame van de champagne’

De champagne van de weduwe (‘veuve’) Clicquot veroverde de wereld, de feministische biopic ‘Widow Clicquot’ richt zich veelal op amoureuze speculatie.

1 month Ago


Weduwe Clicquot (1777-1866), Veuve Clicquot, was de ‘grand dame van de champagne’ die begin 19de eeuw champagne veranderde van troebel druivenbier met een schuimkraag in de helder sprankelende feestdrank van nu. Ze perfectioneerde de ‘remuage’ en het ‘dégorgement’, en wilt u daar meer over weten dan verwijs ik u naar uw zoekmachine. Mij ontbreekt de ruimte, en dat geldt helaas ook voor biopic Widow Clicquot .

Bankiersdochter Barbe Nicole Ponsardin werd weduwe toen haar echtgenoot François in 1805 overleed, mogelijk door zelfmoord. In de Britse film Widow Clicquot overwint ze in de Napoleontische tijd seksistische obstakels: cuvée Veuve Clicquot wordt een rage, met de Russische tsaar Alexander als grootste fan. In bitterzoete flashbacks kijkt de film terug op haar huwelijk met de gekwelde François, die van een lieve, excentrieke man – hij zingt zijn wijnranken toe – verandert in een aan opium-tinctuur verslaafd wrak.

Als weduwe worstelt ze om een vrouwelijke bedrijfscultuur – geen hiërarchie – in te voeren: de heren zijn sceptisch. Schoonpa Philippe krijgt ze door gedeeld schuldgevoel over François zover in haar te investeren, zakenman Louis wordt ook minnaar, en als toetje is er wat rechtbankdrama: rivalen willen het champagnehuis overnemen omdat een vrouw geen bedrijf mag leiden. Widow Clicquot is elegant gefilmd, met licht dat krijtachtig door vitrages sijpelt en veel kaarsen.

Sensitief gespeeld, fijne kostuums, maar ook een wat inert kamersp.

Copyright @ 2024 IBRA Digital