Voor griezelen anno nu voldeed het oude Spookslot niet meer

Toen de Efteling twee jaar geleden liet weten het Spookslot te slopen, leidde dat tot veel emotionele reacties en verzet van fans. Donderdag opende de opvolger, wachttijd ruim vier uur: Danse Macabre. Blijft de sprookjesachtige Anton Pieck-sfeer in het populairste pretpark van Nederland wel gewaarborgd?

1 month Ago


Het was jaren geleden dat zóveel bezoekers in één jaar de Efteling bezochten. De komst van het Spookslot in 1978 betekende een boost voor het pretpark in Kaatsheuvel. Wie er toen bij was zal het zich nog herinneren: de lange rij die tot ver buiten het met grafzerken bezaaide plein al begon.

En hoe je, eenmaal binnen, vanuit de griezelig donkere gang meerdere malen de complete Danse Macabre van Camille Saint-Saëns zacht hoorde afspelen door de dikke (nep-)stenen toegangsdeuren die naar de hoofdshow leidden. Een show – in die tijd een ongekend staaltje techniek – die wel 10 minuten duurde, vol lijken, geesten, bewegende grafstenen en magistrale muziek. Daarna snel om het kasteel lopen en nog een keer in de rij staan.

Het Spookslot was een sensatie. Kate Bush nam er meerdere videoclips op. Begin 2022 bracht de Efteling het nieuws naar buiten dat het Spookslot gesloopt zou worden.

De attractie trok te weinig bezoekers, was „verouderd”, en daarom was besloten er een meer eigentijdse griezelattractie voor in de plaats te zetten. Fans van het eerste uur, inmiddels vijftigers, maar ook jongere trouwe bezoekers reageerden onthutst : het Spookslot hóórde bij de Efteling. Het pretpark werd gebrek aan historisch en nostalgisch besef verweten; Anton Pieck (1895-1987), geestelijk vader van het beroemde Sprookjesbos, zou zich omdraaien in zijn graf, viel meermalen te lezen in boze reacties op sociale media.

Er werden meerdere petities gestart om sloop van het Spookslot t.

Copyright @ 2024 IBRA Digital