Als middelpunt in een ensemble van dansende sirenen, muzen en amazones steelt de veelzijdige sopraan Elisabeth Hetherington de show in ‘Euterpians’ van Andrea Leine en Harijono Roebana. Voor dansers is de combinatie dans en tekst nog altijd een probleem.
1 month Ago
Wie gaat een one woman show maken voor sopraan Elisabeth Hetherington? Waarin ze haar talenten in alle pracht en veelzijdigheid kan etaleren, zingend, acterend, dansend, musicerend en wie weet wat nog meer? In Euterpians, de nieuwe voorstelling van Andrea Leine en Harijono Roebana, is Hetherington – de winnares van de Nederlandse Muziekprijs – het stralende middelpunt. Euterpians is een ode aan vrouwelijke kracht, het vrouwelijke in de kunst – vrouwelijke componisten vooral – een ode aan de vrouw kortom en Hetherington, met wie de choreografen al vaker samenwerkten, is de gedroomde vertolkster. Niet alleen zingt zij liederen van onder anderen Hildegard von Bingen, Billy Holiday en Sofia Goebaidolina geweldig, het is ook fascinerend te zien hoe zij daarbij de toonhoogte van haar stem lijkt te verhogen of te verlagen alsof ze een theremin bespeelt; met haar hand gebarend ontlokt ze de klanken, uitrekkend naar de hoogste registers, neerdrukkend tot lage tonen.
Met enthousiasme ramt ze op een enorme drum, subtiel is juist het gebaar van twee handen op haar buik waarmee ze tegelijk haar adem ondersteunt als naar de moederschoot verwijst. Haar achtergrond als moderne danseres is onmiskenbaar als ze schijnbaar moeiteloos volwaardig meebeweegt met de andere dansers, haar ervaring met tekst bewijst het gemak waarmee zij de soms lastige teksten van Erik Bindervoet uitspreekt: Euterpe en Terpsichore in één. Hetherington spint de rode draad in Euterpians .
Zij is omringd door.
Copyright @ 2024 IBRA Digital