Het vermaarde internationale film- en mediakunstfestival ‘Rencontres internationales Paris/Berlin’ doet voor z’n 25ste verjaardag ook Amsterdam aan. Confronterende filminstallaties zoeken de grenzen op van wat we niet kunnen zien en niet willen horen.
3 days Ago
Vier grote filmschermen hangen haaks op elkaar in de mistige tentoonstellingshal van de Amsterdamse Loods 6 op het KNSM-eiland. Ze lijken wel licht te geven van binnenuit. Doorzichtig parelmoer.
Maar zijn het wel schermen? Een man komt aanlopen en stapt er dwars doorheen. Hij verdwijnt in de duisternis. Is het een special effect? Een goocheltruc? De schermen in de filminstallatie Topia van Zalán Szakács maken deel uit van de tentoonstelling Contemporary Intersects , onderdeel van het Frans-Duitse film- en mediakunstfestival Rencontres internationales Paris/Berlin .
Ter gelegenheid van z’n 25ste verjaardag doet het vermaarde festival nu Amsterdam aan, en het plan is om aan dat ‘Paris/Berlin’ in de naam in de toekomst ook ‘Amsterdam’ toe te voegen. Dat zou geen slecht idee zijn, want er is in het Nederlandse filmlandschap echt ruimte voor een wat groter festival op het raakvlak tussen hedendaagse film- en mediakunst. Helaas was het film- en VR-programma alleen in het eerste weekend te zien, met recent werk van onder meer Minne Kersten, Melanie Manchot, Wendelien van Oldenborgh, Yuyan Wang en Clemens von Wedemeyer.
De bijbehorende expositie Contemporary Intersects met elf filminstallaties is tot begin januari te zien. Rencontres internationales wil niet zozeer de nieuwste films laten zien, zoals de meeste filmfestivals, maar toont een gecureerd programma waarin alles draait om kruispunten, kruislijnen, snijvlakken. Een prominente plek op de expositie Contemporary I.
Copyright @ 2024 IBRA Digital