Wekelijks een opmerkelijk beeld van een wetenschappelijke gebeurtenis. Deze week: levensgrote foto’s van ruimtepakken.
1 week Ago
Het is een echt werkpak, het A7-LB-ruimtepak van Apollo 17-astronaut Gene Cernan, nog viezig van het maanstof van de Taurus-Littrow-vallei, waar hij en collega Harrison Schmitt in 1972 bijna een etmaal werkten. Als commandant – te zien aan de rode strepen op de helm en de mouwen – verliet Cernan (1934-2017) de maan als allerlaatste mens. Ruimtevaarttechnologie fascineert de Duitse kunstfotograaf Christian Voigt (1961), die eerder architectuur, museumzalen en dinosaurus-skeletten in uitputtend detail fotografeerde, en die als jongetje de maanlanding op televisie bekeek.
Voigt bezocht privécollecties en ruimtevaartmusea in Florida en Moskou, nog nét voor de covid-pandemie, om zijn meer dan levensgrote foto’s te maken. „Ik werk alleen met het licht dat er is”, zegt hij. Verschillende sluitertijden en diafragma-openingen met zijn ALPA, een ouderwetse technische camera met een moderne CCD-sensor van 150 megapixel, leveren een reeks van vijf tot tien beelden.
Die worden in de computer samengesmeed worden tot één. „Mijn assistent en ik componeren ze eigenlijk.” Het levert enigszins onderbelichte, bijna tastbaar stoffelijke beelden op met veel schaduw en detail, waar alle afleiding uit is weggeknipt.
Voigt: „De zwarte achtergrond is van ons. En in het spiegelende vizier heb ik originele foto’s van de maanlander geplakt, of een sterrenstelsel. Anders zou je mij zien met mijn statief.
” Ruimtepakken zijn eigenlijk nauwsluitende ruimteschepen. De ruimtevaarder.
Copyright @ 2024 IBRA Digital