Tekenaar Peter van Dongen exposeert sinds afgelopen weekend in Groningen. Indonesië, waar zijn moeder vandaan komt, is de kern van zijn persoonlijke werk. „Ik begon me pas voor mijn afkomst te interesseren door een verhaal dat mijn moeder altijd vertelde over het bombardement op Makassar.”
2 weeks Ago
We moeten de titel van de foliant Voldongen niet al te letterlijk nemen, zegt Peter van Dongen. Hij is gelauwerd maker van graphic novels – zelf noemt hij zich liever striptekenaar – en dit jaar bundelde hij een selectie van veertig jaar werk („er is nog veel meer”). Afgelopen weekend opende Storyworld Groningen, museum voor strips, animaties en games, de tentoonstelling Indonesië verbeeld – Het persoonlijke werk van Peter van Dongen.
Het idee om zijn werk te bundelen kwam vier jaar geleden van zijn uitgever, zegt Van Dongen. Samen met zijn vormgever, Rob Westendorp, en redacteur Martijn Daalder is het boekwerk, dat eigenlijk een bonte autobiografie is van de tekenaar, tot stand gekomen. „Met Martijn werk ik al mijn hele leven samen.
Als vriend en sparringpartner. En editor. Vanaf mijn debuut Muizentheater uit 1990.
En ook over Rampokan uit 1998 en deel twee uit 2004, over de koloniale oorlog in Indonesië. Hij geeft altijd eerlijke feedback. Dus als het niet goed is, is het niet goed.
Van hem kwam het idee er twee delen van te maken.” Voldongen presenteert het werk van Peter van Dongen, met zijn kenmerkende ‘klare lijn’, vanaf zijn eerste probeersels tot zijn huidige werk. Sinds zijn eerste bezoek aan Indonesië in 1992, waar zijn moeder vandaan kwam, is dat land de kern van zijn persoonlijke werk.
De twee delen Rampokan (letterlijk: Plundering), over een Nederlandse soldaat tijdens de Indonesische dekolonisatieoorlog, zijn intussen vertaald in het Fran.
Copyright @ 2024 IBRA Digital