Op de Cello Biënnale klinkt tien keer nieuwe muziek. ‘Ik vind het leuk om dingen te bedenken die te moeilijk zijn voor mezelf’

Donderdag begint de tiende editie van de Cello Biënnale. In elf dagen laten tientallen cellisten alle mogelijkheden van het geliefde instrument (van klassiek tot metal) horen. We lichten twee nieuwe composities uit.

1 month Ago


Wilma Pistorius (33) componeerde A.D.A.

voor haar oudleraar, cellist Jeroen den Herder. A.D.

A. Je mag het uitspreken als Áádaa, gewoon op z’n Nederlands. De titel is een verwijzing naar het thema van de Biënnale dit jaar: 10, vanwege de tiende editie.

Pistorius: „Ik zag de 1 en de 0, de twee opties in binaire computertaal. Toen dacht ik aan Ada Lovelace, die in de 19de eeuw als eerste een computeralgoritme schreef. Lovelace was het enige legitieme kind van dichter Lord Byron, wat haar linkt aan romantische, op het verleden gerichte poëzie.

Maar haar computerwerk is een link naar de toekomst. Dat inspireerde me bij het componeren. A.

D.A. heeft drie delen en is een reflectie op sterfelijkheid en het voorbijgaan van de tijd.

” De Zuid-Afrikaanse Pistorius was drie toen ze met haar ouders een paar maanden in Groot-Brittannië verbleef. In Bath zag ze een vrouw op straat cello spelen. „Dat vond ik zo mooi, dat wilde ik ook.

‘Goed’, zei mijn moeder, ‘als je vier bent’. Ze dacht dat ik het wel zou vergeten, maar dat was niet zo. Al snel maakte ik ook liedjes, soms op de cello maar ook op de piano en zingend.

Op een taperecorder maakte ik eigen radioshows. Dan hield ik interviews met ‘de componist’. Dat was ik dan zelf.

” Sinds 2004 woont Pistorius in Nederland. De cello is altijd een constante gebleven in haar leven. Ze studeerde gelijktijdig cello in Rotterdam en compositie in Amsterdam.

„Op de cello heb je veel kleurmogelijkheden. Tijdens een melodie.

Copyright @ 2024 IBRA Digital