Ook in Londen worden bezoekers onwel bij de abortusscène in theaterstuk van Eline Arbo

Vanwege de ‘grafische voorstelling van een abortus’ roept het bejubelde toneelstuk ‘The Years’ van Eline Arbo in Londen emotionele reacties op – en moet zelfs twee keer even worden stilgezet. „Ik hoop vooral dat de bezoekers uiteindelijk oké zijn.”

1 month Ago


Net als actrice Romola Garai opnieuw is begonnen aan de scène waarin ze abortus heeft laten plegen, maar nog moet bevallen van de foetus, komt de productieleider het podium weer op lopen. Voor de tweede keer is iemand uit het publiek onwel geworden. „We vragen nog een keer om uw geduld, het spijt ons.

” De scène die meerdere bezoekers vanavond te veel wordt, ís ook plastisch en heftig. De benen van Garai zitten onder de rode vlekken, bloed dat ze net uit een steelpannetje heeft gehaald. Tegen het witte tafellaken waar ze haar scène op speelt, steken de vegen rood extra fel af.

Garai verlaat de zaal niet en wacht naast het podium, net als de andere actrices, tot ze opnieuw kan beginnen. Het publiek applaudisseert als ze haar plek op tafel weer inneemt en verder vertelt hoe ze de kleine vrucht in een lege wikkel van een pakje Melba-toast wipt en door het toilet spoelt. In Londen, in het kleine, maar gerenommeerde Almeida Theater, spelen vijf Engelse actrices nu The Years , een nieuwe versie van een stuk dat regisseur Eline Arbo in 2022 bij het Nationale Theater in Den Haag maakte.

De vijf actrices, van verschillende generaties, vertellen samen het levensverhaal van één Franse vrouw. Een verhaal dat grofweg begint na de bevrijding in 1945 en eindigt in 2006 en de politieke en technologische ontwikkelingen in de samenleving in die jaren beschrijft en bevraagt. De voorstellingen zijn gebaseerd op het boek De jaren van Annie Ernaux, de Franse schrijfster die in 2022 .

Copyright @ 2024 IBRA Digital