Olifantje Babar met Afrikaanse accenten is een muzikaal feest

De nieuwe familievoorstelling van Ensemble SeaSession combineert het bekende olifantje Babar met een Afrikaanse scheppingsmythe. Kinderboekenschrijfster Mylo Freeman schreef het libretto.

1 month Ago


Het begint – en daar valt iets voor te zeggen – met het ontstaan van de wereld. Het bekende olifantje Babar doet pas halverwege zijn intrede in Babar en het ontstaan van de wereld . De nieuwe familievoorstelling van ensemble SeaSession, met een libretto van kinderboekenschrijfster Mylo Freeman , vertelt twee losse verhalen, maar voelt door de vorm toch als één geheel.

Het eerste deel, met de balletmuziek La création du monde van Darius Milhaud uit 1923, vertelt een Afrikaans geïnspireerde ontstaansmythe over de onmogelijke liefde tussen de maan en de zon. Goden komen er niet aan te pas. Wel veel dieren, zodra de aarde eenmaal gevormd en bevolkt is.

En wanneer de dieren een koning zoeken, komt ook Babar in beeld. Het uitgangspunt voor het tweede deel is L’histoire de Babar , een compositie met verteller die Francis Poulenc tijdens de Tweede Wereldoorlog schreef op basis van de kinderboeken van het echtpaar Jean en Cécile de Brunhoff. Nadat zijn moeder is doodgeschoten door een jager belandt Babar in de stad, waar een dame met twee aangeklede hondjes hem een mooi groen pak laat aanmeten.

Als hij zijn olifantenvriendinnetje Celeste tegenkomt, besluit Babar terug te keren naar de dieren, waar hij tot koning wordt gekroond. Terwijl verteller Jennifer Muntslag met veel schwung de verhalen vertelt, toont een groot scherm de prachtige animaties én live tekeningen van illustrator Sjeng Schupp, die ook op het podium zit. Aanvankelijk zijn het elementaire maar effectie.

Copyright @ 2024 IBRA Digital