Jaarlijks zet NRC de culturele hoogtepunten in het zonnetje. Maar teleurstellingen horen er ook bij in de kunst. Een keuze uit de grootste tegenvallers en onaangename verrassingen van 2024.
3 days Ago
Beethovens vrijheidsopera Fidelio door een Oekraïense regisseur: het had een voltreffer kunnen zijn, als Andriy Zholdak er niet zo’n pretentieuze draak van een voorstelling van had gemaakt. De Nationale Opera sloot het seizoen in juni af met een zeldzame misser. Achter de schermen maakte Zholdak zich bovendien schuldig aan grensoverschrijdend gedrag, bleek eind oktober uit een reconstructie van Het Parool .
(Joep Stapel) „ Extreem disproportioneel en misdadig idioot ”, vond de rechter in Londen de actie van Britse activisten van Justice for Oil die in 2022 soep gooiden naar Van Goghs De zonnebloemen . Het schilderij– zoals bij al de acties van de actiegroep – bleef ongedeerd, maar aan de lijst was schade. De klimaatactivisten kregen tot twee jaar cel opgelegd.
Een disproportionele uitspraak: wie kunst ziet als iets dat los staat van de wereld, brengt kunst terug tot slechts een museumstuk. Waardoor kunst uitsterft. (Toef Jaeger) Extreem beladen en wonderlijk onstuimig was deze editie van het Eurovisie Songfestival in Malmö.
Joost Klein schreef geschiedenis. Maar niet zoals hij had bedacht: een comeback van happy hardcore met een persoonlijk tintje. In de Malmö Arena was de Friese performer in zijn element geweest: zijn blijmoedige ‘Europapa’ was het meest gestreamde liedje van het festival.
En Klein was met zijn blauwe puntschouderpak, geflankeerd door een pluizige blauw-gele vogel, topfavoriet. Tot hij het aan de stok kreeg met een cameravrouw, zij een aa.
Copyright @ 2024 IBRA Digital