Moeilijk is uit. Wat blijft er over van de grootheden van de moderne muziek?

Dit jaar worden naast het 150ste geboortejaar van Maurice Ravel de honderdste geboortejaren van Luciano Berio en Pierre Boulez herdacht. Hoe zal het beide meesters na hun jubileumvieringen vergaan? De vooruitzichten zijn niet hoopgevend.

5 days Ago


Culturen komen en gaan. Soms hebben ze het eeuwige leven, soms is het opeens gedaan. Met de barok was de muziek halverwege de achttiende eeuw vrij abrupt klaar.

Terwijl de complexe J.S. Bach decennia in de vergetelheid raakte, werd de simpele muziek van zijn zoon Johann Christian hip in Londen.

Aan zulke paradigmawisselingen doe je weinig. De cultuur wilde zich blijkbaar op een andere manier tot muziek verhouden. De samenleving zelf veranderde, het openbare concert was in opkomst, de wereldlijke muziek won terrein, het publiek wilde niet altijd op de tenen hoeven staan.

Klassieke muziek werd een amusementscultuur. Exit Matthäus-Passion , enter Johann Christian. Net zo heb je, in elk tijdperk en in elke stijl, meer en minder levensvatbare componisten.

Mozart, Beethoven en na een lange radiostilte ook weer Bach inspireerden door hun absolute grootheid steeds nieuwe generaties luisteraars en makers. Anderen hielden stand door de nabijheid van hun toon. Dvorák zal de toekomst niet op nieuwe ideeën brengen, maar zijn warme kracht zit de comfortabele schoonheidsbeleving van een groot publiek niet in de weg.

Historisch belang is voor de massa ondergeschikt aan emotionele aantrekkingskracht en herkenbaarheid. Hem hoef je dus niet te herdenken. Dat doen de orkesten en de spelers en de zaaldirecties met hun angst voor lege zalen wel, terwijl de schijnbaar populaire Maurice Ravel wél werk in uitvoering blijft.

Hij is misschien wel een van de invloedrijkste componisten van de vor.

Copyright @ 2024 IBRA Digital