Met leuzen als ‘trotse slet’ heroveren vrouwen hun plek op straat, in het museum en in de natuur

Kunstenaar Lara Schnitger haalt het stereotype van de vrouw als heks of slet onderuit in installaties van textiel. En ze presenteert textielkunst die mag worden aangeraakt. Met consent!

1 week Ago


De vrouw als slet of heks. Het zijn twee krachtige stereotypen om vrouwen weg te zetten als onrein of slecht, en ze zijn helaas nog springlevend, getuige de populariteit van influencers als Andrew Tate. De beste manier om slutshaming onschadelijk te maken, is misschien wel om je scheldwoorden toe te eigenen als geuzennaam: Proud Slut! Stitch Witch! Dat is precies wat kunstenaar Lara Schnitger (1969) doet met haar aanstekelijke, activistische textielkunst.

In Museum Kranenburgh in het Noord-Hollandse Bergen wordt Schnitgers werk voor het eerst in vijftien jaar weer over het voetlicht gebracht in Nederland; de Nederlandse kunstenaar woont en werkt al jarenlang in Los Angeles. De solo-expositie Stitch Witch ontving al de Agnes van den Brandeler Museumprijs 2024 voor het aandacht vragen van kunstenaars die al enige tijd ten onrechte zijn onderbelicht. Een terechte onderscheiding.

De expositie is bescheiden van formaat maar groots in opzet. In de museumtuin hangen lappenpoppen om bomen heen. Ze zijn er achtergelaten door een reusachtige oermoeder die in de expositie zelf boven je uittorent ( Who Saves Who? , 2024).

Schnitger maakte deze nieuwe installatie voor de tentoonstelling alsof een reuzin de museumtuin in is geweest; vandaar de bloemen en planten op haar onderbenen van textiel. Ze draagt haar zwart-grijze haar in een knot en er hangen jonge menselijke wezens om haar heen. Het geheel toont de kracht en de zwaarte van die ene rol waar de vrouw altijd op wordt afgerekend (ook .

Copyright @ 2024 IBRA Digital