Levend en bewegend: zo zag je de schilderijen van Vermeer nog nooit

Het melkmeisje dat ook écht melk giet, het Gezicht op Delft met bootjes die door het water glijden en het meisje met de parel die haar lach niet kan inhouden: zo zag je de kunstwerken van Johannes Vermeer niet eerder. Wytse Koetse (44) maakte gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) om penseelstreken van de Delftse meesterschilder tot leven te wekken in de film 'A Tribute to Vermeer'.

1 month Ago


DELFT - Het melkmeisje dat ook écht melk giet, het Gezicht op Delft met bootjes die door het water glijden en het meisje met de parel die haar lach niet kan inhouden: zo zag je de kunstwerken van Johannes Vermeer niet eerder. Wytse Koetse (44) maakte gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) om penseelstreken van de Delftse meesterschilder tot leven te wekken in de film 'A Tribute to Vermeer'. Naar eigen zeggen is de Amsterdamse filmmaker al jaren groot fan van Vermeer.

'Ik woon naast het Rijksmuseum en ben naar zijn exposities geweest. Daarnaast volg ik AI al heel lang. Het is echt mindblowing wat je tegenwoordig voorbij ziet komen.

Ik vond het een mooie combinatie.' Het resultaat spreekt voor zich. Wytse maakte gebruik van een programma genaamd Runway om de schilderijen tot leven te weken.

Dat soort programma's vragen de gebruiker om bepaalde instructies (zogeheten 'prompts'), zodat het weet wat het moet maken. Denk daarbij aan een omschrijving van de gewenste beelden, bewegingen en invulling van de achtergrond. Een hele klus volgens Wytse, die twee volledige dagen bezig is geweest om het gewenste eindresultaat te krijgen.

In sommige gevallen moesten de kunstwerken bijvoorbeeld breder zijn dan de daadwerkelijke schilderijen, vanwege de afmetingen van de video. 'Dan vroeg ik aan AI om de zijkanten in te vullen', legt Wytse uit. En zo waren er nog veel meer variabelen om uit te werken.

'Soms geef je geen prompts om te kijken wat dat doet. Daarna ga je met prompts proberen .

Copyright @ 2024 IBRA Digital