Museum Belvédère en Museum Arnhem wijden gelijktijdig een tentoonstelling aan Jan Mankes. De jong gestorven kunstenaar schilderde in roerige tijden een verstilde wereld, realistisch maar toch nét buiten de realiteit.
3 days Ago
Het is één keer gebeurd dat Museum Belvédère in Oranjewoud (Friesland) géén werk van Jan Mankes op zaal had. Daar kwam zoveel commentaar op dat het nooit meer is voorgevallen. Jan Mankes (1889-1920) – in de kunstgeschiedenis wordt hij gerekend tot de realisten, maar zijn werk is vooral eigenzinnig – is een bijzonder gewaardeerde kunstenaar.
Vorig jaar nog stond zijn Sneeuwlandschap met sloot (1913) op de lidmaatschapskaart van de Vereniging Rembrandt. Het met hulp van de vereniging aangekochte schilderij van deze lange tijd zo goed als vergeten kunstenaar, was in een grote stemactie gekozen tot meest geliefde aankoop ooit. Sneeuwlandschap met sloot passeerde in de verkiezing een Rembrandt, een Matisse, een Monet en een Vermeer.
Sneeuwlandschap met sloot hangt bijna altijd op zaal sinds de opening van Museum Belvédère in 2004. Je ziet een door sneeuw bedekt vergezicht met twee molens, een paar boerderijen, een kleine zwerm vogels en, langs een brede sloot, wat hoopjes kreupelhout. Zeker is het niet, maar het zou kunnen dat dit het uitzicht was dat je toen had op de plek waar nu het museum staat.
Jan Mankes woonde van 1909 tot 1915 in het dorpje De Knipe. Van daaruit wandelde hij graag naar Oranjewoud. Dat deed hij langs de Woudsterweg, waarlangs een smal kanaal loopt, de Prinsewyk.
Dat zou de sloot op het schilderij kunnen zijn. In Museum Belvédère hangen bij dat sneeuwlandschap sinds dit weekend óók schilderijen van de Woudsterweg, van Mankes’ vr.
Copyright @ 2024 IBRA Digital