Kan operette nog? Wel als ‘Die Fledermaus’ wordt gebruikt om lachend braafburgerlijke maskers los te trekken

Een dragking als prins, een flard Snollebollekes: fors uitvergroot, vol dolle pret en soms net iets te lollig brengen regisseur Barrie Kosky en dirigent Lorenzo Viotti de Weense eindejaarsklassieker ‘Die Fledermaus’ van Strauss bij de Nationale Opera.

1 week Ago


Wat hebben Sinterklaas en Johann Strauss jr.’s operette Die Fledermaus met elkaar te maken? Bij allebei zorgen verkleedpartijen voor één groot intrige, totdat de waarheid boven tafel komt en de ontgoocheling toeslaat. Bij Strauss regent het alleen geen kruidnoten, maar champagne.

De nieuwe productie die op pakjesavond bij De Nationale Opera in première ging was bovendien ook een familiefeestje: behalve chefdirigent Lorenzo Viotti was er ook zijn zus, mezzosopraan Marina Viotti, die als Prins Orlofsky haar DNO-debuut maakte. Operettes hoor je tegenwoordig niet vaak in onze contreien. Het lichtvoetige en dansante broertje van de opera was in de vorige eeuw bon ton, maar verloor richting het jaar 2000 fors aan status.

Intussen moet Nederland het een kwarteeuw stellen zonder professioneel operettegezelschap, maar bij operahuizen komt er nog wel eens een operette voorbij. De Nationale Opera deed in 2021 na lange tijd weer een poging met Franz Léhars Die lustige Witwe , maar corona gooide roet in het eten. Een jaar later volgde familievoorstelling Operetta Land , een nieuw verhaal op een mélange van allerlei operettes.

De Weense eindejaarsklassieker Die Fledermaus , over de rentenier Gabriël von Eisenstein die door zijn medecastleden in de maling wordt genomen, klonk het afgelopen decennium wel regelmatig bij Nederlanse gezelschappen. Voor DNO was dat voor het laatst in 2008, in een enscenering uit 1987. Tijd voor een nieuw jasje dus.

Dat komt van regisseur Barrie Kos.

Copyright @ 2024 IBRA Digital