“Duurde lang omdat ik een pasja ben,” rapte Jazz Brak toen hij eindelijk de stap durfde te zetten om solo te gaan. Amper anderhalf jaar later pakt de poëet van STIKSTOF al uit met zijn tweede album.
1 month Ago By Tom Zonderman
“Duurde lang omdat ik een pasja ben,” rapte Jazz Brak toen hij eindelijk de stap durfde te zetten om solo te gaan. Amper anderhalf jaar later pakt de poëet van STIKSTOF al uit met zijn tweede album. Op AUTOFOCUS stelt hij met bitterzoete blik scherp op zichzelf en zijn geliefde stad.
Vroeger trok ik door Brussel om overal stickers te plakken, nu neem ik foto's,” vertelt Jasper De Ridder, alias Jazz Brak, terwijl hij een croque-monsieur naar binnen werkt in café Walvis. Om te tonen dat hij me niet in het ootje neemt, haalt hij een fototoestel uit zijn fannypack tevoorschijn, zo'n vintage compacte point-and-shootcamera waarvoor grof geld wordt betaald nu na de vinyl ook de analoge fotografie een revival beleeft. “Een Contax T2,” glimt hij, “het beste van het beste.
In de jaren 1990 kostte die 350 euro, nu heb ik er 1.400 euro voor neergeteld.” De nieuwe 'hobby' van de Brusselse rapper begon twee jaar geleden nadat een filmpje op Instagram over analoge fotografie hem zin had gegeven om de vele foto's die hij nam met zijn telefoon een artistieker elan te geven.
Intussen gaat hij nooit meer het huis uit zonder een van zijn zeven camera's. Hij heeft zelfs een deal met het Brusselse fotolab Laboriver, dat in ruil voor shout-outs zijn filmrolletjes gratis ontwikkelt. “Een analoge film heeft een look en feel die ik met mijn telefoon nooit kan evenaren,” zegt hij.
Zijn fotografische blik blijft niet vrijblijvend, in december brengt hij zijn eerste fotoboek uit. Ee.
Copyright @ 2024 IBRA Digital