Violist Shunske Sato en pianiste Shuann Chai – een echtpaar – sloten zich dertien dagen op in een kerk voor het opnemen van al Beethovens vioolsonates. „Dit is een zoektocht zonder bestemming. Uiteindelijk kom je nooit tot dé definitieve uitvoering.”
1 month Ago
Westvest 90, een kerk in Schiedam, gebouwd in 1909, staat bekend om zijn goede akoestiek en om de onovertroffen rust van de omgeving. Geen verkeer, geen afleiding: de kade is uitgestorven. Ideaal voor wie muziek wil opnemen „in een volledige bubbel”, zoals opnametechnicus Ernst Coutinho verwoordt.
„We komen hier aan als het donker is en we gaan weer naar huis als het opnieuw donker is. In de tijd daartussen telt alleen de muziek van Beethoven.” We – dat zijn Coutinho zelf, een pianostemmer, violist Shunske Sato en pianiste Shuann Chai met hun assistent.
Gedurende dertien dagen werken ze elf uur per dag aan een driedubbel-cd met Beethovens tien vioolsonates, gecomponeerd tussen 1791 en 1812. Violist Sato wrijft zich de handen vast warm en haalt een doek over zijn Bernardèl-viool uit 1846. Zijn instrument is van na Beethovens tijd, erkent Sato, „maar ik ben geen enorme purist, een viool blijft voor mij een instrument.
Gereedschap. Deze viool bespeel ik al sinds mijn achttiende, dus ik weet precies wat ik ermee kan. Als ik een viool uit Beethovens tijd had geleend voor deze opname, zou ik die helemaal moeten ‘veroveren’ en leren kennen, waardoor allemaal nieuwe uitdagingen zouden zijn ontstaan.
” Marloes Biermans, persoonlijk assistent van Sato, kijkt bedenkelijk. „Nou Shunske ..
.. je bent misschien geen extreme materiaalfreak, maar je probeerde voor deze opname wel allerlei verschillende soorten snaren uit, om maar iets te noemen.
” Sato: „Natuurlijk. Ee.
Copyright @ 2024 IBRA Digital