Hoe voelt het om het middelpunt te zijn van een opera? In nieuwe VR-opera ‘From Dust’ krijgt iedere bezoeker een persoonlijke AI-wereld

Operacomponist Michel van der Aa gebruikt al jaren de nieuwste technische snufjes om opera steeds multimedialer te maken. In zijn nieuwe virtual reality-opera ‘From Dust’ krijgt iedere bezoeker een persoonlijke, door AI gegenereerde wereld. „Je kunt met VR verhalen vertellen die je tot nu toe niet kon vertellen.”

2 weeks Ago


Hoe zou het zijn om niet vanuit een zaal naar een opera te kijken, maar zelf midden in een opera te staan; niet als passieve toeschouwer, maar als protagonist? Het antwoord op die vraag wil componist en operamaker Michel van der Aa zijn publiek geven met zijn nieuwe ‘VR-opera’ From Dust . Michel van der Aa (54) is de operacomponist voor wie de techniek zich niet snel genoeg kan ontwikkelen. Hij gebruikt in zijn opera’s vrijwel altijd nieuwe technische snufjes, met name op gebied van interactief beeld.

Bijvoorbeeld door een zanger live met zichzelf te laten zingen in zijn doorbraakwerk in 2003 , een interactieve liedcyclus in 2015 en grote 3D-beelden die via een miniatuurhuisje op het podium tot leven komen in 2016 . Hoe je spraak, zang en acteren kunt laten samenvallen met (live) video, pushte hij recent nog verder in The Book of Water en Upload . Die laatste gaf NRC vijf ballen.

De VR-bril is geen nieuw technisch snufje, en Van der Aa maakte er ook al eens eerder gebruik van in zijn Eight in 2019. Maar From Dust is groter in verhaal en in oppervlak (ongeveer zes bij zes meter bewandel je onbewust), en heeft nog een paar andere technische nieuwigheden. NRC kon het werk halverwege oktober alvast ‘uitproberen’ in een zogenaamde bètatest in een flinke hal op het Westergasterrein in Amsterdam, waar Van der Aa en zijn team de opera op proefpubliek testen en zoeken naar mogelijke laatste verbeteringen.

Vanaf 3 december is de opera een kleine twee weken te ervaren in De .

Copyright @ 2024 IBRA Digital