Hoe doe je dat, scheppen in de geest van innovator Bruckner? ‘Ik zet het mes er vrij hard in, al doe ik dat wel liefdevol’

Het festival Bruckner Casco viert het 200ste geboortejaar van Anton Bruckner met vrije bewerkingen én tien nieuwe composities. Drie jonge componisten vertellen hoe ze zich tot Bruckners erfenis verhouden. „Eigenlijk ben ik wel blij dat het niet echt mijn ding is.”

1 month Ago


Op 4 september was het tweehonderd jaar geleden dat componist Anton Bruckner werd geboren. En nog altijd spreken zijn symfonieën – die tot de kern van het klassieke repertoire behoren – tot de verbeelding. Een van de meest bijzondere vieringen van het jubileum is het festival Bruckner Casco, komend weekend in het Muziekgebouw in Amsterdam.

Let wel: je hoort daar géén originele Bruckner, maar vrijzinnige bewerkingen en vooral nieuwe muziek in de geest van de grote symfonische innovator die hij was. Tien componisten adopteerden op verzoek van initiator Frank Teunissen een Bruckner-symfonie en lieten zich – op zéér uiteenlopende manieren – inspireren tot nieuwe composities. Tien wereldpremières dus, verdeeld over zeven concerten, door uiteenlopende ensembles als Asko|Schönberg, Ensemble Klang en Camerata RCO.

Er is een Bruckner voor bigband, een voltooiing van het onaffe slotdeel van de Negende , maar ook compleet nieuw werk. Hoe doe je dat, scheppen in de geest van zo’n icoon? NRC sprak drie componisten over hun compositie en Bruckners muzikale erfenis. Rick van Veldhuizen wist meteen welke Bruckner-symfonie het voor hem moest zijn: de zogenaamde Nulde , die Bruckner zelf ‘annuleerde’ en uit zijn werkenlijst schrapte.

Waarom hij dat deed is enigszins vaag, er doen allerlei theorieën de ronde. Van Veldhuizen: „Er hangt een mysterie omheen. Deze symfonie is een lyrisch werk, nog niet zo van-dik-hout-zaagt-men-planken als latere stukken.

Ik werk met.

Copyright @ 2024 IBRA Digital