Eenzaamheid, liefdesverdriet, dansen met de dood: de Noorse voorstelling ‘Haugtussa’ behandelt universele thema’s

Haugtussa werd al in 1885 neergepend, maar het verhaal over een Noors meisje dat afwijkt van haar omgeving is nog altijd invoelbaar.

1 month Ago


Veslemøy is anders. Haar fantasie is groter, haar vertelkunsten levendiger dan die van haar jonge leeftijdgenoten op het Noorse platteland. Wanneer ze na een mystiek bezoekje van haar overleden zus ook nog eens dingen begint te zien die alleen voor haar zichtbaar zijn – doden, trollen, magische wezens – wordt ze al helemaal het zwarte schaap van de gemeenschap.

Haar speciale gaven leveren haar een nieuwe bijnaam op: ‘Haugtussa’. Trollenmeisje. Alleen de herder Jon lijkt haar eigenzinnigheid liefdevol te omarmen, maar zelfs hij keert haar de rug toe voor een pestkop met een grotere bruidsschat.

In haar donkerste uur krijgt ze een verleidelijk aanbod van een trollenkoning. Zou ze niet liever met hem meegaan naar de Blauwe Heuvel? Alle pijn, aardse zorgen en herinneringen vergeten? Veslemøy twijfelt..

. Haugtussa werd in 1885 neergepend door de Noorse auteur Arne Garborg als reeks verhalende gedichten en inspireerde componist Edvard Grieg tot het creëren van een gelijknamige liederencyclus, die in Noorwegen nog steeds veel wordt opgevoerd. Nu steekt Haugtussa de grens over: op het Duitse kunstfestival Ruhrtriennale ging op 13 september een nieuwe bewerking in première van de hand van Eline Arbo (regisseur en artistiek directeur bij ITA) en Njål Helge Mjøs (hoofd dramaturgie bij het Noorse Nationalteatret).

Die bewerking, die op 19 en 20 september ook in Amsterdam te zien zal zijn, is een rijke mix geworden van traditioneel en modern. De spelers dragen kostuums di.

Copyright @ 2024 IBRA Digital