Een terugblik op de Tsjechoslowaakse nieuwe golf: zwarte humor, maatschappijkritiek en extatisch genot

In de jaren zestig brachten regisseurs als Milos Forman de Tsjechoslowaakse cinema tot grote hoogten. De Rotterdamse bioscoop Kino wijdt een programma aan deze ‘Tsjechoslowaakse nieuwe golf’.

1 month Ago


De plaatselijke vrijwillige brandweer geeft zijn jaarlijkse feest. Terwijl de feestcommissie zich al kibbelend buigt over een missverkiezing, verdwijnen een voor een alle prijzen vóór de tombola. Tot overmaat van ramp breekt er een brand uit, maar het blussen ervan lukt niet omdat de nieuwe brandweerauto vastloopt in de sneeuw.

Dit is de samenvatting van de beroemde Tsjechoslowaakse film The Firemen’s Ball (Milos Forman, 1967), onderdeel van het programma Czechoslovak New Wave , dat filmtheater Kino in Rotterdam organiseert. Met milde spot bekijkt Forman een opeenstapeling van menselijk onvermogen. In de eerste helft van zijn film moet je lachen om de man die vergeefs de tafel met prijzen bewaakt en de bokkigheid van de jonge vrouwen die meedoen aan de missverkiezing.

De toon verandert met de brand. Eventjes is de sfeer melancholiek, waarna de humor alsmaar zwarter en wranger wordt. Iemand die toekijkt bij de brand stelt voor om de oude man die uit zijn brandende boerderij is gered dichter bij het vuur te zetten omdat het zo koud is.

En dan moet de hilarische finale nog komen. Het is niet moeilijk om de subtekst van The Firemen’s Ball te decoderen, met de incompetente brandweer als communistische machthebber en de vooral met zichzelf bezig zijnde feestcommissie als het Politburo. De film kwam uit in juli 1968, een paar weken later werd de Praagse Lente door troepen van het Warschaupact neergeslagen.

De periode van dooi onder de hervormingsgezinde president Dubcek (‘.

Copyright @ 2024 IBRA Digital