Met zwarte, vrouwelijke en homoseksuele filmhelden belandde Disney in de vuurlinie van de Amerikaanse cultuuroorlog. Hoe navigeert het bedrijf tussen nieuwe doelgroepen en beschuldigingen te ‘woke’ te zijn?
1 month Ago
Inside Out 2 van Disneys dochterstudio Pixar is dé filmhit van 2024, met wereldwijd bijna 1,7 miljard dollar recette. In deze animatiefilm zijn de emoties in het hoofd van het 13-jarige meisje Riley personages. Hoofd-hoofdpersonage is Joy (Vreugde), die Riley veilig door het stormachtige begin van haar puberteit moet loodsen.
Een leuke film, maar tien anonieme medewerkers van Disney-dochter Pixar klaagden onlangs bij entertainmentsite IGN dat de Pixar-top ze onder druk had gezet om de zaken ‘minder gay’ te maken. De leiding vreesde met name dat Rileys idolisering van Val, aanvoerder van haar ijshockeyteam, ‘romantische chemie’ zou bevatten. Val mocht Rileys rolmodel zijn, maar zeker geen object van prepuberale lesbische gevoelens.
Daarom werd de belichting van een scène aangepast – niet te zwoel – en hielden de jongedames tijdens het chillen op de bank gepaste afstand van elkaar. En het ‘Diepe Duistere Geheim’ dat Riley in haar kluis vol verdrongen zaken bewaart? Dat heeft niet te maken met seksuele oriëntatie, zoals lhbti-publicaties hoopten, maar met een gaatje dat Riley ooit per ongeluk ergens in een tapijt brandde. Pixars gevoeligheid is begrijpelijk: moederbedrijf Disney belandde de afgelopen vijf jaar in de vuurlinie van de Amerikaanse cultuuroorlog, de laatste plek waar deze maker van onschuldig familie-vermaak wil zijn.
Disney is ‘woke’ en ‘walgelijk’ geworden, verweet presidentskandidaat Trump het concern vorig jaar nog. Met het introduc.
Copyright @ 2024 IBRA Digital