'Een galerie is als de Tour de France: het is een show waar je niet moet voor betalen'

Deze zomer publiceert BRUZZ elke maandag een uitgebreid interview met een Brusselaar die professioneel of privé een boeiend jaar achter de rug heeft. Deze week met galeriehouder Albert Baronian.

1 month Ago By Tom Zonderman


In de zomer publiceert BRUZZ elke maandag een uitgebreid interview met een Brusselaar die professioneel of privé een boeiend jaar achter de rug heeft, en tijdens de vakantie even de tijd neemt om te reflecteren. Deze week praten we met Albert Baronian, stamvader van de Brusselse galeristen die na 51 jaar afscheid neemt van zijn galerie. “Een vriend van mij vergeleek het met topsport,” grinnikt Albert Baronian in zijn galerie, waar hij omringd wordt door de prachtige, mysterieuze sculpturen van de Senegalese beeldhouwster Seyni Awa Camara die momenteel zijn expositieruimte sieren.

“Je moet stoppen op een hoogtepunt, en niet blijven aanmodderen, waarna je langzaam uitdooft.” Het energieke, even guitige als getaande icoon van het Brusselse galeriewezen houdt er eind dit jaar mee op. 51 jaar lang bood hij kunstenaars een springplank naar een groter publiek vanuit zijn galerie in de Isidore Verheydenstraat in Elsene.

Maar nu is het op. Baronian was in 1973 een van de eerste galeriehouders in Brussel die zich interesseerde voor moderne kunst. Hij vergaarde internationale aandacht door zich toe te leggen op arte povera en presenteerde als een van de eersten werk van onder meer Mario Merz en Gilberto Zorio.

Later werd hij voorzitter van de The Federation of European Art Galleries Association, en gaf hij de Brussels Art Fair (nu Art Brussels) een internationaler cachet. In september 2023 vierde galerie Baronian haar vijftigste verjaardag met onder andere de tentoonstelling Q.

Copyright @ 2024 IBRA Digital