Digitale odyssee van een bezorgde vader in choreografie vol mysterieuze rituelen en macabere ontmoetingen

In ‘We, us and other games’ verdiept choreografe Dunja Jocič zich opnieuw in de nog onoverzienbare gevolgen van onze digitaliserende maatschappij. Wat als iemand alleen nog in de digitale wereld wil bestaan?

1 month Ago


De beginscène van We, us and other games van de Servisch-Nederlandse choreografe Dunja Jocič zal menig ouder van een gameverslaafd kind griezelig herkenbaar voorkomen. In de donkere ruimte verschijnt het bezorgde gezicht van een vader op een scherm. Hij vertelt over zijn dochter, hoe zij hem de weg wees in de digitaliserende wereld die voor hem abacadabra, voor haar gesneden koek was.

Hij zoekt haar. Ze is verdwenen, ‘in transitie’ gegaan naar de digitale wereld waar ze ‘als een keurige versie van zichzelf’ deel uitmaakt van The Living Project , een raadselachtige game. „Iedereen die wist hoe het moest, is vertrokken naar die andere wereld.

” Om haar te vinden, moet hij daar zelf ook in stappen. Transhumanisme is een belangrijk thema in het werk van Jocič, die een diepe angst voelt voor de onoverzienbare gevolgen van de oprukkende digitalisering van onze maatschappij. AI staat nog maar in de kinderschoenen, maar is al in staat tot ongelooflijke dingen.

Wat onvoorstelbaar leek, blijkt mogelijk, dus waarom zou iemand niet kunnen ‘verdwijnen’ in een game op een darknet? En donker is het in The Living Project , waar acht androgyne wezens rondwaren, dansers van het Italiaanse Spellbound Contemporary Ballet. In hun nauwsluitende, glimmende zwarte bodysuits gaan ze met afgemeten passen en armgebaren door de ruimte, soms strak in het gelid, soms bijeenklonterend tot een veelkoppige massa, dan weer met reuzenpassen uiteenwaaierend. Naargeestig galmende klanken en .

Copyright @ 2024 IBRA Digital