Concord's ontwikkeling moest $200 miljoen kosten, maar het werden er veel meer

Concordillion.Sony stopte na slechts twee weken met Concord, een live-servicegame die een investering van $200 miljoen vereiste. Ontwikkelaar Firewalk Studios reflecteert op de hoge kosten en technische uitdagingen, terwijl PlayStation aankondigt lessen te trekken uit dit mislukte project.

1 month Ago


Sony's ambitieuze shooter Concord had een ontwikkelbudget van zo'n $200 miljoen, dat blijkt uit een recent onderzoek van Kotaku . Het bedrag, gebaseerd op bronnen bekend met de deal, dekte niet de volledige ontwikkeling van de game en sloot de aankoop van de IP-rechten en studio Firewalk niet in. Firewalk, opgericht door ProbablyMonsters, ging in 2022 volledig in productie met Concord, waarbij een op maat gemaakte FPS-engine in Unreal 4 en 5 werd gebouwd.

Dit moest zorgen voor een “stabiele en schaalbare backend op PS5 en PC.” In een afscheidsbericht op sociale media reflecteerde Firewalk Studios op zijn ontwikkelkosten. Ze blikten terug op hun geschiedenis als startup tijdens de wereldwijde pandemie en dat Concord pas in 2022 volledig in productie ging.

Firewalk noemde de bouw van een "nieuwe, aangepaste next-gen FPS-engine in Unreal 4 en 5, met top-tier gameplay, prachtige werelden, en een soepele 60fps-ervaring op een stabiele en schaalbare backend voor PS5 en PC om honderden duizenden spelers te bedienen in onze bèta." Concord werd gezien als een ambitieus project dat een groot publiek moest trekken. In plaats daarvan werd het spel gelanceerd met lauwe reacties en weinig interesse, wat PlayStation ertoe bracht de stekker er binnen enkele dagen uit te trekken.

Eén schatting suggereerde dat de game slechts zo’n 25.000 exemplaren verkocht. Midia Research-analist Rhys Elliott vertelde IGN kort voor de sluiting van Concord: “Het verschuiven naar live-servicegames i.

Copyright @ 2024 IBRA Digital