Met de concertformule ‘Masterpieces Unboxed’ wil het Concertgebouw jong publiek naar zijn kamermuziekzaal trekken. De eerste editie met Beethovens Achtste pianosonate ‘Pathétique’ is een mooi begin, maar bevat nog niet genoeg muziek.
1 month Ago
De Beethoven-cartouche, zijn naamschild recht boven het podium, valt precies in het licht van een schijnwerper, in de verder gedimde Kleine Zaal van het Concertgebouw. Als pianist Martin James Bartlett de eerste tedere noten van het ‘Adagio’ uit Beethovens Achtste pianosonate ‘Pathétique’ inzet, kruipt een jong stel dichter naar elkaar toe. Het is de eerste editie van Masterpieces Unboxed , een nieuwe concertformule voor jong publiek rond topstukken uit de kamermuziek, ingeleid door host Gijs Kramers.
Jong publiek bereiken is gelukt: in de goedgevulde zaal zit een fors aantal twintigers, dertigers en veertigers. Wie verdieping wil bij een klassiek concertavondje kan van oudsher terecht bij de toelichting in het programmaboekje. Of je komt met een groepje mede-verdiepingzoekers een uurtje voor aanvang samen in een foyer voor een inleiding.
Maar jongere generaties concertbezoekers en mensen die geen grootverbruiker van klassieke muziek zijn, zitten daar anno 2024 niet op te wachten, bleek uit onderzoek dat het Deense cultuurconsultancybureau RasmussenNordic in mei presenteerde op de klassiekemuziekconferentie Classical:Next . Liever ontvangen deze publieksgroepen de achtergronden bij de muziek nadrukkelijk als onderdeel van het concert. Zeg maar de concertinleiding versie 2.
0. Bij het orkestrepertoire wordt al vaker ingesprongen op die behoefte. Dirigent Jules van Hessen pluist meesterwerken uit met zijn Maestro Jules onthult -formule, bij de Utrechtse serie Pieces of.
Copyright @ 2024 IBRA Digital