Met 'In a landscape' verkent Max Richter de kracht van muziek als reflectie en troost. De componist vertelt over liveoptredens, de magie van kunst, en hoe zijn werk resoneert in een woelige wereld.
2 weeks Ago By Tom Peeters
“Hij heeft de manier waarop ik muziek hoorde voorgoed veranderd,” liet The handmaid’s tale -actrice Elisabeth Moss onlangs optekenen over Max Richter. Bij Bozar biedt de gevierde neoklassieke componist van het acht uur durende Sleep, doorbraakplaat The blue notebooks en het nieuwe In a landscape troost in een getroebleerde wereld. Max Richter (58) heeft net de eerste liveshow van zijn nieuwe tournee achter de rug wanneer we hem videobellen in zijn studio in het Engelse Oxfordshire.
Hij is nog steeds onder de indruk van de reacties. “Live spelen blijft na al die jaren het leukste. Die unieke realtime-ervaring die je tijdens een concert deelt met je publiek valt niet te overtreffen.
” Zelf konden we dat ooit aan den lijve ondervinden in de Onze-Lieve Vrouwekathedraal in Antwerpen. De barokke kerk was voor de gelegenheid helemaal uitverkocht en volgestouwd met veldbedden voor een nachtelijke marathonperformance van zijn acht uur durende compositie Sleep . Tussen de repetitieve klanken en met vipzicht op onder meer De kruisafneming en De tenhemelopneming van Maria , twee topstukken van Rubens, konden de bezoekers zich tussen droom en werkelijkheid laven aan de meditatieve kracht van Richters muziek.
Eerder vertelde de componist ons al dat de “psychologische textuur” van de ruimte en de dromerige, zich traag voortslepende muziek een ideale match waren, met de architecturale praal van de kathedraal als ideale handlanger voor een haast rituele contemplatie. “Zo’n en.
Copyright @ 2024 IBRA Digital