Biënnale van Dakar van start: ‘Hier bepalen we zelf wat Afrikaanse kunst is’

Een van Afrika’s grootste evenementen voor moderne kunst is de biënnale van Dakar in Senegal. Maar ‘politiek gedoe’ hangt als een schaduw over deze editie van de Dak’Art Biënnale.

1 month Ago


Sorry, onderbreekt een man kalm de tirade van zijn kompaan die in een lang zwart gewaad voor hem staat. „Hoe laat is het?” Rondom de twee mannen bevinden zich tientallen mensen in het nachtelijke donker, soms zittend op de ziekenhuisbedden die de museumtuin vullen. Het optreden is gehuld in een macabere, rode gloed afkomstig van kamerlampjes in overhangende bomen.

„Hier bestaat geen tijd”, antwoordt de schreeuwer. Twee soorten publiek hebben zich deze avond verzameld in de tuin van het museum Théodore-Monod voor Afrikaanse kunst in de Senegalese hoofdstad Dakar. Er is een hoofdzakelijk uit het buitenland afkomstig deel dat geamuseerd en bij vlagen wat verdwaald kijkt naar de expositie en openingsperformance van kunstenaarscollectief Laboratoire Agit’Art .

En er is een deel voor wie dit persoonlijk is: vrienden en collega’s van Ndoye Douts, van wie het gezicht aan het eind op een groot canvas verschijnt. Douts was een Senegalese kunstenaar die als geen ander de kleuren en chaos van de verderop gelegen volkswijk Medina in zijn doeken wist te vangen. Tot hij vorig jaar juni aan kanker overleed.

De bedden die de museumtuin nu vullen komen uit het ziekenhuis waar hij stierf. Met hun ode aan Douts en oproep tot een „ grand reveille ” sluit het kunstenaarscollectief Agit’Art naadloos – zij het onbedoeld – aan op het overkoepelde thema van de vijftiende editie van de Biënnale van Dakar die van start is gegaan. Artistiek directeur Salimata Diop koos voor ‘ .

Copyright @ 2024 IBRA Digital