Ashar Medina, scenarioschrijver, ziet dat er deuren zijn geopend voor acteurs uit zijn serie Mocro Maffia. Maar of de filmwereld er door is veranderd? „Nou, ga ze maar tellen, de niet-witte series, dan weet je het antwoord.”
1 week Ago
De donderdagnacht van de Maccabi-rellen in Amsterdam zat scenarioschrijver Ashar Medina in zijn kantoor te werken. Het was de week van de première van het laatste seizoen van misdaadserie Mocro Maffia , en eerder hadden supporters van de Israëlische voetbalclub Maccabi Tel Aviv in Amsterdam luidkeels steun betuigd aan de genocide in Gaza. Die nacht werden supporters mishandeld door Amsterdamse jongeren.
„Het gebeurde hier precies voor de deur, ik moest binnen blijven. Het is gek ja, wij zijn druk met entertainment, we vertellen verhaaltjes, terwijl de wereld in de fik staat. Ik ben geen activist, wat ik te vertellen heb, doe ik in mijn series en films.
Het wordt nu nog belangrijker om die verhaaltjes ook een maatschappelijke laag te geven, die de wereld om ons heen reflecteert.” Medina zit in het kantoor van zijn productiebedrijf aan een Amsterdamse gracht om te vertellen over het jaar dat Mocro Maffia stopte en hij weer ruimte kreeg om aan nieuwe films en series te werken. Zes seizoenen lang volgde een grote schare fans de bendeoorlog tussen de voormalige vrienden Paus en Potlood.
Met ongeremde wraakzucht als motor was de serie voor Nederlandse begrippen ongekend hard en gewelddadig. Tientallen hoofdpersonages haalden het eind van de serie niet. Mocro Maffia groeide uit tot een Nederlandse klassieker.
De serie zette streamingdienst Videoland op de kaart, en verschagte een generatie acteurs en filmmakers van niet-westerse afkomst toegang tot de Nederlandse filmwereld..
Copyright @ 2024 IBRA Digital