Alweer maakt het levenslied gebruik van Limburgse vastelaovesliedjesschrijvers

Alleen in de regen. Dat is de titel van het nummer dat Limburgers Frans Hermans en Bryan Raets schreven voor volkszanger Frans Duijts. Het is niet de eerste keer de afgelopen maanden dat het (Nederlandstalige) levenslied gebruik maakt van Limburgse schrijvers.

featured-image

Alleen in de regen. Dat is de titel van het nummer dat Limburgers Frans Hermans en Bryan Raets schreven voor volkszanger Frans Duijts. Het is niet de eerste keer de afgelopen maanden dat het (Nederlandstalige) levenslied gebruik maakt van Limburgse schrijvers.

Zo brak het nummer van W-dreej Vandaag! , geschreven door de Venlose Quinn Warmerdam landelijk door onder de nieuwe titel Blikkendag . Lijkt het levenslied in de basis op het vastelaoveslied? Of snappen vastelaovescomponisten de kunst van het levenslied juist heel goed? Nieuwe liedjes In Limburg worden er elk jaar met vastelaovend honderden nieuwe liederen geschreven en sturen rond de 200 artiesten hun liedje in voor het Limburgs Vastelaovesleedjes Konkoer. Af en toe breekt er een Limburgse tekstschrijver door in de rest van Nederland.



Dat zou voor Frans Hermans en Bryan Raets nu het geval kunnen zijn met hun werk voor volkszanger Frans Duijts. De geboren Schimmertenaar Frans Hermans woont al jaren in Heerlen en maakt vanuit daar heel veel liedjes. "Liedjes schrijven kost me nooit zo heel veel tijd, je voelt al snel of het iets kan worden" Bryan Raets uit Heerlen is componist, arrangeur en muziekproducer.

Hij componeerde verschillende vasteloavesliedjes voor onder meer Beppie Kraft. Landelijk maakte hij nummers voor Miss Montreal en Nick & Simon. Ook schrijft hijpopmuziek, filmmuziek en muziek voor commercials.

Tegenwoordig schrijft hij vaak samen met Frans Hermans uit Heerlen. Grote productie Frans Hermans schreef voor artiesten als Andy en Roy, Fiorenza, Kelly van de Lump en jaren geleden voor de band LEFF. Maar hij brengt zelf ook muziek uit, solo bijvoorbeeld met het nummer DNA-zuid.

Of samen met Guido Frissen het liedje Limburgs Laeve . Ook bracht hij vorig jaar een nummer uit met Linda Zijlmans: Wat es ich dich neet kin laote gaon . Jarenlang maakte hij ook deel uit van de band Vleddig die in 2019 nog optrad op de Boetezitting in Venlo.

Muziekmakelaar Via een soort muziekmakelaar kwamen Hermans en Raets bij Frans Duijts terecht. Daar hadden ze een demo naartoe gestuurd. Die makelaar probeert de muziek bij allerlei artiesten te slijten.

"We waren trots en blij toen we hoorden dat Frans Duijts het nummer wilde uitbrengen. Je hoopt toch dat de iets grotere namen je muziek oppikken, dan krijgt het toch net wat meer aandacht", zegt Hermans.Bij de bekendere namen wordt er ook vaak een opdracht meegegeven voor een liedje.

Bij Alleen in de regen van Duijts was de opdracht te denken aan André Hazes, maar dan in een moderner jasje. Geschikte levensliedschrijvers Frans Hermans denkt wel dat de vastelaovesliedjesschrijvers geschikt zijn om levensliedjes te schrijven: "Ik denk dat we in Limburg veel goede liedjesschrijvers hebben, kijk naar de vaste schrijvers voor de LVK-liedjes. Er zitten er echt wel een paar bij die fantastische levensliedjes zouden kunnen maken, als ze zich daarop zouden focussen.

Sommige LVK-liedjes zijn ook gevoelig en dan spreekt ook het hart, net als bij het levenslied." Kijk hier naar de clip van het nummer dat Frans Hermans en Bryan Raets schreven voor Frans Duijts: Top40 Recentelijk heeft Vandaag! van W-Dreej, geschreven door Quinn Warmerdam, nog een hertaling gekregen door volkszanger Sven Versteeg. Inmiddels heeft dat nummer Blikkendag de streams van het Venlose lied verveelvoudigd en staat het in de top 40.

"Het nummer is zich als een olievlek gaan verspreiden vanuit Noord-Holland. Bij voetbalclubs, kermissen, kantines werd het veel gedraaid. Eigenlijk maakt het lied hetzelfde mee als Vandaag! , maar dan jaren later", vertelt Quinn Warmerdam in een interview in L1 Cultuurcafé.

Melancholisch Dat Frans Hermans een levenslied heeft geschreven, is een voor de hand liggende keuze voor een vastelaovendsschrijver. De twee genres verschillen namelijk niet veel, zegt ook liedschrijver Sjors van de Eerenbeemt. Hij komt oorspronkelijk uit Venlo, maar woont en werkt al meer dan de helft van zijn leven in de randstad: "De vastelaovesmuziek in Limburg, maar ook de Limburgse muziek in het algemeen, lijkt op het levenslied.

Vooral als je het afzet tegen de carnavalsmuziek in Brabant, dat een hoger paard-in-de-gang-gehalte heeft. Zonder dat ik dat negatief bedoel. In Limburg gaat de muziek meer over het leven.

Nao 't Zuuje van Lex Uiting bijvoorbeeld, waar ik aan heb meegewerkt, is echt een levenslied. Het is niet feestelijk, maar melancholisch. Dat melancholische zie je ook veel terug in het Nederlandse levenslied.

" Mogelijkheden Voor veel tekstschrijvers en muzikanten in Limburg is vastelaovend een springplank voor hun carrière, zegt muziekkenner en L1-presentator Henk Hover: "In Limburg is er veel plek voor artiesten om op te treden. Die plek is er met name tijdens carnaval. Dat zorgt ervoor dat heel veel artiesten carnavalsmuziek maken en al snel als hoger doel stellen hun dorp of stad te ontgroeien, want die mogelijkheid is er.

Daarvoor doen ze mee aan grote evenementen als P&M liedjesfestival, CMC Alaif of het LVK. Zodra artiesten de Limburgse podia hebben gehad, gaan ze vaak kijken of er elders doorgebroken kan worden. In België, in Duitsland of naar Holland, via Brabant.

Sommige artiesten lukt dat. John Tana is daar mee bezig, Beppie Kraft treedt ook op tot in Amsterdam, maar de meeste artiesten lukt dat niet." Vijfde seizoen Ook L1-presentator Tom Doesborg schrijft een groot gedeelte van de muzikale overvloed in Limburg toe aan vastelaovend: "In sommige Nederlandse provincies ontbreekt het vijfde seizoen, het carnavalsseizoen.

Hier wordt er juist dan erg veel nieuwe muziek gemaakt. Ook het schrijven wordt dan erg gestimuleerd in Limburg. De plaatselijke vastelaovendsgazet en kleinkunstoptredens zorgen voor stimulans in het schrijven van teksten.

" Landelijk succes? Waarom Limburgs succes zich niet gegarandeerd vertaald in Nederlands succes, weet Sjors van de Eerenbeemt: "Allereerst vallen liedjes met het onderwerp carnaval al snel af. Ook de Limburgse taal is een struikelblok. Maar daarbuiten spelen dingen als moment van het jaar en concurrentie op dat moment ook mee voor de mogelijkheid van een hit.

Dat sluit niet uit dat de kans bestaat dat een Limburgs lied landelijk doorbreekt." Tom Doesborg ziet meer potentie voor nationaal succes van Limburgse liederen: "Ik denk wel eens: als ze in Holland nu eens zouden opletten en zich zouden afvragen: wat gebeurt er daar tijdens het LVK? Het verbaast me dat er zo weinig van wordt geprofiteerd en weinig wordt gecoverd." Och waas ik maar Een van de grootste nationale hits die afstamt van een Limburgs lied is al 70 jaar geleden uitgekomen, vertelt Doesborg: "Af en toe breekt er een nummer door, dat is vaak puur toeval.

Een van de allereerste Limburgse liedjes die landelijk werd opgepakt is Och waas ik maar. In 1960 had platenbaas Johnny Hoes het idee om Och waas ik maar van het duo Boermans & Luxembourg te hertalen. Het duo zelf was niet bereid in het Nederlands te zingen en ook de vele artiesten in Hoes’ stal waren niet te enthousiasmeren.

Toen heeft Johnny Hoes het zelf gezongen. Och was ik maar werd een wereldhit. Daarna gebeurde het nog sporadisch.

" Landelijke ambities Frans Hermans en Bryan Raets proberen al een tijdje om landelijk voet aan de grond te krijgen. Er zijn al nummers van het duo landelijk uitgebracht bij iets minder bekende artiesten. "Er ligt ook nog een liedje op de plank bij Gerard Joling", zegt Hermans.

In de toekomst zouden de Limburgse schrijvers ook graag nog meer werk landelijk uitbrengen. Hermans: "Ik zou het te gek vinden als ik voor meer artiesten zou mogen schrijven, ook het stevigere werk zou ik erg leuk vinden." Deel dit artikel 💬 WhatsApp ons! Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via WhatsApp of stuur een mail naar redactie@l1.

nl !.