Afgelast concert Taylor Swift: ‘Een nachtmerrie voor organisatoren en bezoekers’

Het afgelasten van een concert, zoals nu gebeurde bij Taylor Swift in Wenen, is „echt de zwaarste maatregel die je kan nemen bij dreiging”, meent evenementenexpert Willem Westermann. Na eerdere aanslagen hebben zowel artiesten als organisatoren hun veiligheidseisen aangescherpt.

featured-image

Drie afgelaste concerten van Taylor Swift in Wenen. Dat betekent: bijna 200.000 teleurgestelde fans.

Toch kon het niet anders, vond organisator Barracuda Music. De Oostenrijkse politie hield dinsdagavond twee mannen aan, een van 17 en een van 19, die verdacht worden van het voorbereiden van een aanslag op het concert van de zangeres. De 19-jarige hoofdverdachte heeft in juni trouw gezworen aan Islamitische Staat en de twee kregen hulp vanuit het buitenland, is inmiddels bekend.



De autoriteiten hebben een „catastrofe” weten te voorkomen , schrijft bondskanselier Karl Nehammer donderdag op X . De Weense concerten, van 8 tot en met 10 augustus, hadden de een-na-laatste Europese halte moeten zijn in de tour van Swift. Op 15 augustus begint ter afsluiting van die tour een reeks van vijf concerten in het Londense Wembley Stadion.

Die gaan vooralsnog door. De Londense politie heeft geen aanwijzingen dat de dreiging in Wenen ook betekenis heeft voor de aankomende concerten in Londen. Zo’n afgelasting is een „nachtmerrie” voor organisatoren en bezoekers, weet Willem Westermann, woordvoerder van de Vereniging van Evenementenmakers (VVEM).

„Als er sprake is van een dreiging bij een groot evenement, kijk je als organisator samen met de overheid welke maatregelen passend zijn. Afgelasten is dan de zwaarste maatregel.” Eén van de twee verdachten was woensdag geïnfiltreerd in het Ernst Happel Stadion als werknemer van een van de organisatoren van het concert.

Hoe is zoiets te voorkomen? „Je begint niet met wantrouwen tegenover je werknemers, tenzij daar reden toe is”, zegt Westermann. „In samenwerking met de overheid besluit je of er reden is om de mensen op de vloer extra te controleren.” Stel, de Amerikaanse president is op bezoek, schetst hij: dan kan het nodig zijn elke aanwezige, ook de medewerkers, nog eens na te gaan.

„Maar we weten nooit van iedereen alles, dus je loopt wat dat betreft altijd een risico.” Na de dodelijke aanslagen in het Parijse concertgebouw Bataclan in 2015 en de bomaanslag in Manchester bij een concert van Ariana Grande, hebben zowel artiesten als organisatoren hun veiligheidseisen aangescherpt. Concertorganisator Mojo merkte in 2017 dat grote internationale artiesten soms zelfs vroegen om bewapende politie in een pand.

Ook Taylor Swift was na die aanslagen bang geweest om op tour te gaan, zei ze in 2019 in modetijdschrift Elle . De veiligheidsmaatregelen waren ook voor haar tour aangescherpt, maar toch: „Ik wist niet hoe we die zeven maanden drie miljoen fans veilig zouden houden.” Of de gebeurtenis in Wenen gevolgen heeft voor de veiligheidsmaatregelen bij de concerten in Londen, voor of achter de schermen, is nog niet bekend.

Bij een besluit daarover kan ook de gevoelsmatige veiligheid meespelen, legt Westermann uit. „Bezoekers zullen elkaar aansteken met emoties, ze zullen sowieso hoog in de emotie zitten omdat ze bij een concert van Taylor Swift zijn. In zo’n situatie kan het bijvoorbeeld een veilig gevoel geven om iedereen met een metaaldetector te controleren.

” Het is nog niet te zeggen of de gebeurtenis in Wenen gevolgen gaat hebben voor de beveiliging van grote evenementen in Nederland, zegt Westermann. „We moeten eerst goed kijken naar wat er gebeurd is, en wat we er eventueel van kunnen leren.”.